Wednesday 21 December 2011

NASIHAT = ADVICE........... (~Posting membebel~)

Kejadian ini berlaku pada petang ini (21/12/2011) lebih kurang pada 6.30 petang.
(dah macam ayat report polis plak..haha)

"Kite ni biarlah macam mana pon hidup, kita jangan sombong dengan tuhan." Pak leh bukak topik. Lari sikit dari bebudak len dok sembang dari tadi.
"Macam mana yang di katakan jangan sombong ngan tuhan tu? Tu sembahyang tu ha. ALLAH suruh kite sembahyang, kite tak sembahyang. Sombong la tu!" Pak leh sambung ayat dia tadi.
"Boleh di katakan semua suruhan ALLAH tu, keuntungan nya berbalik kepada kite balik samada di dunia atau pon akhirat."
"ALLAH suruh sembahyang, nak bagi kite sihat. Bagi darah turun mengalir ke otak. DIA bagi pulak pahala."
"ALLAH suruh kita berzikir, nak suruh kita sentiasa tenang. Tak ada dah dok gelisah-gelisah."
"Sambil-sambil kite dok bersembang ney pon bukan susah nak cari pahala. Sambil-sambil tu boleh je kite berzikir dalam hati. Sambil-sambil tu boleh je kite tengok bukit, langit, pokok, pastu sebut 'SUBHANALLAH.. Hebat nya ciptaan ALLAH ni.'" Pak Leh sambung terus. Yang len ada yang tersenyum, ada dok bersembang hal len.
"Jemi, aku nak tanye satu bende kat ko." Pak Leh pandang pada Jemi.
"Bende ape?" Jemi tanye balik.
"Kat mana tempatnya Tuhan tengok pada kite ni sebagai manusia?" Pak Leh men-men janggut.
"Kat............." Lame sikit Jemi sangkut, Pak Leh terus potong.
"Kat HATI!"
*********************************

PERGH! Pak Leh punya ayat dah leyh potong tempat Ustaz Haji Ahmad, Tok Imam FELDA aku ni ha. Memang dah macam Ustaz Kazim Elias dah sekali dengar! Dahsyat Pak Leh. Dahsyat! Orang nye tak ada la tua sangat. Baya-baya abang aku aje pon. Lam area 30-an. Still young what? huhu.. Tapi ayat sebutir-sebutir keluar sebijik sama serupe macam ceramah dalam tv (sebijik sama serupe=terlalu or tersangat menyamai). GILER AH!

"Ah mu Pak Leh! Ceramoh kat sini kaloh (kaloh=kalah) Ustad dalam tb tu ha. Asar doh smayang lom? (dah sembahyang asar ke belum?)" sape ntah tanya. Aku dah lupa.
"Errmm.. Tu lah. Bila aku nak buat, payah sangat. Dah macam ada benda dok tarik-tarik belakang." 
Pak Leh sengih-sengih macam dah tau yang lepas ni dia mesti kena bahan kaw-kaw punyer!
 "Loh.." Tu je yang mampu keluar dari mulut aku. 
Aku tengok member sebelah aku dah geleng-geleng kepala sambil sengih sinis ke Pak Leh.

HAHA!! Dia pon sembahyang dok ghongak sane sini, kadang buat kadang tak, ade hati nak nasihat orang. PUII!! Tak Boleh blah betoi lah Pak Leh. Kalau aku tau, dari tadi lagi aku layan member-member len dok sembang benda yang lagi best n mungkin boleh mencergaskan otak aku time2 monsun ni ha. Punya la tekun aku dengar. Buang karan betoi lah. DEMN!

TAPI bila tengah dok duduk kat kerusi peberet (peberet=favorite) aku sambil tengok citer DHIA kat TV3 tadi, aku mula teringat balik apa benda yang Pak Leh dok sembang petang tadi. Dari awal sampai la aku start motor abah aku  nak balik umah sebab orang dah nak azan Maghrib. Benda yang Pak Leh dok sembang tu tak ada pon salah. Bagi kepala otak aku yang jahil agama ni, rasanya semua masih tak menyimpang dari akidah or sesat. Semua benda boleh di terima dek akal dan ilmu agama aku yang cetek ni lagi.

MUNGKIN ke sebab benda-benda tu semua keluar dari mulut si Pak Leh yang amalan pon tunggang-langgang so aku jadi macam tak amek port (port=tahu). Masuk telinga kanan, keluat telinga kiri. Awal-awal sembang tu ada lah jugak aku macam tersentak ngan ayat-ayat yang Pak Leh kasik. Rasa macam nak nangis taubat pon ada (Alhamdulillah). Tapi pas dapat tahu yang die pon 'agak' sama macam aku, terus segala benda yang dia cakap tadi, hilang dalam kepala otak aku(Masya Allah!). PATOT KE?

TAK tau lah aku nak komen macam mana lagi. Bile dikenangkan balik, segala benda yang Pak Leh cakap tu ada betul nya n semua tu nasihat tu menjurus supaya kita dekat kan diri kita lagi dengan Tuhan. Tapi patut ke aku dengar cakap orang yang lebih kurang sama je dengan aku? Nak-nak pulak lam bab-bab yang ade sikit2 menyentuh pasal amalan?

AKU tertarik dengan ayat last Pak Leh sebelum kami semua dah nak balik umah masing-masing:

"Memang aku ney amalan pon chompang champing, ghompong sana sini. Tapi siapa lagi nak bagi nasihat kalo orang yang bagi nasihat tu kompom kena kutuk pas kasik nasihat? Kadang-kadang nasihat tu di guna kan untuk dia memperingati diri sendiri." Kata Pak Leh sambil enko (enko=start moto pakai kick starter) moto EX5 cabuk dia.
"Samada nasihat tu betoi ke salah, tugas si pendengar tu lah pulak untuk pergi siasat dengan yang orang yang lagi Arif or dengan orang yang lagi tahu. Barulah ilmu dan nasihat tu sentiasa berkembang dan tak hilang. Ye dok? Assalamualaikum.." serentak habis cakap, Pak Leh pon masuk gear, pulas minyak, terus jalan sambil sengih-sengih pandang kami.

BOLEH pakai gak kata-kata Pak Leh tu. Tapi bagi aku sekarang ni, aku lebih suka dengar nasihat dulu dari tengok siapa yang mengeluarkan nasihat tu. Senang kata, aku tak nak la berperasangka awal walaupun dia lebih naif dari aku. Sebab setiap orang ada pengalaman dia sendiri. Ada kelebihan dia sendiri. Ada ilmu yang ALLAH kurniakan. Samada segala pengalaman, kelebihan, n ilmu yang dia keluarkan tu betul atau salah, itu kita sendiri kena siasat. Kita sendiri kena korek dengan orang yang lagi bijak pandai. WALLAH HUALAM.....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...